به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، رضا نفیسی در کمیسیون مشترک حمل و نقل بینالملل جادهای بین ایران و ترکیه اظهارداشت: سال ۲۰۱۷ میلادی در مجموع ۶۵ هزار دستگاه کامیون ایرانی وارد ترکیه شد و ۷۸ هزار دستگاه کامیون عبوری ترکیه از ایران گذر کرد.
همچنین وی افزود: کاهش هزینه و زمان دو عامل مهم ترانزیت کالا از خاک ترکیه و ایران است و این دو عامل بر تسهیل ورود و خروج ناوگان ایرانی از خاک ترکیه و ناوگان ترک از خاک ایران به کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان بسیار تاثیرگذار است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری با اشاره به سابقه تاریخی همکاریهای مشترک بین ایران و ترکیه در زمینه تجارت کالا و ترانزیت گفت: نخستین موافقتنامه حملونقل بین دو کشور در سال ۱۹۸۰ امضا و اصلاحیه آن نیز در سال ۱۹۹۵ بین دو کشور لازم الاجرا شد.
به گفته وی، اجلاس کمیسیون مشترک بین دو کشور در سالهای گذشته غیرمنظم برگزارشده و در دور جدید با توجه به اینکه ایران و ترکیه خواستار ارتباطات بیشتر تجاری و ترانزیتی هستند، انتظار می رود این جلسات به صورت منظم برگزار شود.
نفیسی افزود: تهران - آنکارا می توانند روابط حمل و نقل بین المللی و ترانزیت خود را توسعه و برگزاری منظم این نشست ها آغازی برای برنامههای منظم ترانزیتی بین دو کشور محسوب می شود.
وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران خواستار توسعه روابط با ترکیه است و خاطرنشان کرد: تسهیل ورود و خروج ناوگان دو کشور به خاک ایران و ترکیه ضروری است تا این ناوگان به راحتی در خاک دو کشور تردد کنند.
این مقام مسئول افزود: ایران و ترکیه سه مرز مشترک برای عبور و مرور دارند و برای ارتقای سطح روابط و تسهیل در عبور و مرور ناوگانهای دو طرف پیشنهاد شد تا هر سه ماه یکبار کمیسیون مشترک در این سه مرز تشکیل شود.
براساس این گزارش، در این نشست سایم ایچوقلو مدیرکل مقررات جادهای وزارت حملونقل و ارتباطات و دریایی ترکیه با بیان اینکه توافق بینالمللی حملونقل کالا و مسافر میان دو کشور درزمینه جادهای در حال اجرا است، گفت: همه ساله این کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار میشود و مهمترین دستاورد آن حل و فصل مشکلات موجود بر سر راه حملونقل جادهای است .
نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه که روز سه شنبه ( دیروز ) آغاز به کار کرد، امروز در تهران پایان می یابد./
نظر شما